Motív tela v zbierke Uťaté ruky
Rudolfa
Fabryho
Najprv je potrebné vymedziť
pojem tela v literárnom kontexte,
presnejšie v štruktúre umeleckého textu. Telo netreba chápať ako náhodný motív
literárneho diela. Vychádzame z toho, že telo je substanciálnym pojmom v umení
vôbec a poukazuje na vnútorné, čiže imanentné charakteristiky umenia. Telo nie
je iba príťažlivým objektom umeleckej tvorby, témou pozoruhodnou samou o sebe,
so svojimi vizuálnymi vlastnosťami, svojou harmóniou vyplývajúcou z rytmu
protikladov častí a celku, svojím pohybom, kontextom, v ktorom pôsobí atď.
Expresivitu estetického charakteru možno pozorovať aj v jeho funkcii nositeľa
imanentne ľudského, vnútorného, prejavujúceho sa vonkajšími telesnými
charakteristikami. Avšak ani schopnosť prejaviť vnútorné nevyčerpáva definovanie
zložitého vzťahu vnútorného a vonkajšieho. Vnútorný, psychický svet nedokážeme
mechanicky oddeliť od jeho telesného prejavu, a naopak, ľudské telo nemôžeme
chápať mimo významu, ktorý telo nadobúda v umeleckom postupe. V poézii sa sémantika
tela umiestňuje do širších kontextov, a tie neplnia bežnú komunikačnú funkciu.
V tomto zmysle časti tela nie sú organickými časťami organizmu, ale niečo
významovo vzdialené. Taktiež nemôžeme povedať, že by básnik rytmickým
používaním slov, ktoré pomenúvajú nejakú, vnemom obsiahnutú realitu,
vyjadroval len svoju vnútornú intimitu. To by bolo banálne zjednodušenie
poslania básnika. Umenie, a zvlášť umenie 20. storočia, venuje veľkú časť
energie definovaniu spoločenskej polohy umelca a jeho diela. Môžeme konštatovať,
že kategória tela je pre lyriku aj jedným z estetických mostov spájajúcich
objektívnu realitu s citom autora.
Telo je
estetická kategória obsahujúca všetky svoje organické prejavy. Ono nefunguje
iba ako slovo alebo jeden jediný motív, ani ako mechanický súčet jazykových
prostriedkov pomenúvajúcich časti tela, ale telo je totalita všetkých
metaforických, rytmických i symbolických prejavov. Lyrický význam tela spočíva
v jeho schopnosti byť hranicou výrazu a významu, vonkajším prejavom
vnútorného. Hranica ako taká vždy predstavuje napätie medzi dvomi svetmi a
umelecké dielo má, okrem iného, funkciu estetického prekonávania týchto
hraníc. Telo potom nie je iba slovom, ale je sprostredkovateľom vonkajšej skutočnosti,
čo je zároveň najširší význam, aký nadobúda v básnickom diele.
Telo možno chápať ako
výraz napätia medzi vonkajším a vnútorným, lyrickým a epickým, subjektívnym a
objektívnym. V tomto prekonávaní posúvame hranicu lyrického k epickému,
osobného ku všeobecnému alebo k spoločenskému. Umenie verša sa preto opiera o
pojem tela, jeho schopnosť mať expresívnu úlohu, cez množstvo somatických
prvkov. Pomocou nich sa básnik pohybuje medzi dvomi protikladnými svetmi,
pohybuje sa líniou tela, volí jazykové prostriedky, ktoré označujú telesnú
realitu k iným pojmom, z čoho vyplýva autentický estetický zážitok. Ten je určitým
spôsobom umiestnený do historickej reality. Napríklad, telo po hrôzach prvej
svetovej vojne nadobúda celkom iný význam než o storočie pred ňou, aj keď sa
objavuje v protikladných formách. Oslavuje životný impulz u Smreka alebo
mysticky poukazuje na deštruktívne sily človeka u surrealistov.
Literárne umenie a
zvlášť poézia ľahko dokáže opustiť priamy telesný, vnemový kontakt tela s vonkajším
svetom a smeruje k predstavám vzdialeným od primárneho areálu zmyslov.
Neexistujú brány na vyjadrovanie postoja lyrického subjektu, telo je nástroj
opúšťania bezprostrednosti. Napriek neobmedzeným možnostiam metafory sa poetika
nevyhnutne vracia k základnému kontaktu s realitou, používa somatické slová,
akými sú napríklad oko, končatiny, chladné ruky (napríklad v tvorbe Ivana
Kraska) a podobne.
V tele je niečo
intímne, čo láka umenie a zároveň ho približuje k erotickému alebo až k
vulgárnemu. Toto posledné menej platí pre slovenskú poéziu. Na tom ostrí noža,
medzi vulgárnym a estetickým, často kolíše lyrický subjekt európskej
avantgardy. Expresívne témy z oblasti telesného zapojené sú do širšieho
kontextu boja o slobodu básnického výrazu a človeka vôbec. Tak je tomu
napríklad v ľúbostnej lyrike Oskara Daviča, v zbierke Anatomije (1930).
Slovenský nadrealizmus je do tohto revolučného prúdu svetového a srbského
surrealizmu menej zapojený, čo mu však neuberá z hodnoty, ale pridáva na jedinečnosti.
Charakteristickým
v slovenskom kontexte je aj to, že Fabry nevytvára prostredníctvom automatizmu
erotické asociácie motívov tela, podobne, ako sme uviedli, to platí pre
surrealizmus na Slovensku, i keď ani tieto nemožno z jeho zbierky úplne vylúčiť.
Očakávali by sme, že automatický postup pri výbere motívov súvisiacich s telom
privedie básne slovenského spisovateľa bližšie k erotickým súvislostiam tela,
ako sa to stalo v
básňach francúzskeho surrealistu Bataillea. Podvedomý svet Fabryho vedie zväčša
k osobitným končinám neskutočného, kam by ho možno neviedla poetika na krídlach
psychoanalýzy. Čo sa týka poetiky tela, Fabry nepolemizuje s Freudovou teóriou,
ktorá ovplyvnila intelektuálov v prvej polovici 20. storočia a mala významné
postavenie v prvej fáze surrealizmu. Telo ako objekt vo veršovej štruktúre
Fabryho básne má spoločenský význam, podľa všeobecného ideového umiestnenia
slovenského nadrealizmu do neskoršej fázy svetového surrealizmu. Telo je tak
prostriedkom kritiky súčasnosti zahalenej do marxistickej tradície.
Existuje množstvo
sémantických kontextov, z ktorých čerpá umelecké dielo, teda aj surrealistická
a nadrealistická tvorba. V nasledujúcich poznámkach sa sústredíme na zbierku
básní Uťaté ruky od Rudolfa Fabryho, v dejinách slovenskej literatúry
považovanú za prvú nadrealistickú zbierku.
Ustálené frazeologické
alebo „bežné“ spojenia súvisiace s telom a ošúchané patetické pomenúvacie
celky (typu „bolestivé srdce“) treba odlíšiť od autentického poetického
prejavu vyjadreného slovom, ktoré označuje určitú časť tela. Napríklad v básni Orgiast
čierny a biely objavujeme sémanticky originálne a vcelku esteticky
zmyslovplné syntagmy ako „slnkom pokyprené oči“ (Fabry, 1935, s. 18)
alebo v básni I. Kraska Už je pozde... „veľký mesiac, nemý,
bledý, obličaj sťa mŕtvoly“ (Krasko, 1975, s. 16).
Treba dodať, že cieľom
tejto práce nebude enumerácia slov, ktoré pomenúvajú časti tela, ale pokúsime
sa preniknúť k hlbším významovým štruktúram surrealizmu.
Na tomto mieste treba
spomenúť postup tzv. psychického automatizmu, ktorý využívali nadrealisti a
surrealisti. Automatizmus vedie autora k obrazom, ktoré akoby sa chceli odtrhnúť
od svojho každodenného, bežného kontextu. Zdá sa, že je to imanentná vlastnosť
poetického narábania so slovami všeobecne, no ono bolo značne obmedzené a
príliš utlmené v staršej poézii, povedzme v klasicizme. V surrealizme vidíme
uvoľnenosť sémantickej energie nielen na úrovni vyšších obrazových celkov, ale
aj na jedinečnej identite každého slova, ktoré akoby existovalo samo o sebe.
Sloboda slov a obrazov je v súlade s marxistickým svetonázorom, ktorý bol
ideovou a ideologickou kostrou manifestu slovenských nadrealistov a ktorý
hlásal boj proti konvenčným štruktúram. Podstatnejšia z hľadiska poetiky je
práve “štylistická“ sloboda malého, teda slova, anarchistický odpor voči totalitarizmu
veľkých básnických štruktúr. Napríklad Sládkovičova Marína je určitým
spôsobom cudzia avantgardnému pohľadu. Každý verš v nej je podriadený celku,
tak ako každý Slovák musí bojovať o konštituovanie svojho národa. Celok je
podstatný a vzťah medzi abstraktnou láskou k národu a konkrétnou láskou k žene
je primárne metaforický. Celkové bohatstvo básnického prejavu je tak
podriadené jednotnému zámeru autora. Nadrealisti videli úlohu umenia,
autorskej individuality, inak.
Básnické obrazy vo veršoch slovenského
básnika majú určité špecifiká a líšia sa od západoeurópskeho kontextu, čo si môžeme
všimnúť na motívoch označujúcich telesné prejavy, alebo, ako sme ich pomenovali,
somatizmov, v rytme nadrealistických básní Rudolfa Fabryho.
Zvukový rytmus, opakovanie, je vnemový
prejav a v literatúre je rovnocenný s prejavom vizuálneho rytmu. V básnictve je
rým, opakovanie slabík a hlások, základom poetickej umeleckej hry. Rytmus ako
zvuk, ale tiež rytmus ako striedanie obrazov, podstatné sú pre evokovanie
estetického zážitku. Sluch je priamou telesnou komunikáciou medzi autorom a čitateľom.
On je telom komunikácie a prostriedkom hry s čitateľom vo veľkej časti Fabryho
zbierky, zvlášť v tej, kde sa silnejšie uplatňuje automatické písanie.
Vo Fabryho básňach je zvukový rytmus
dominantný. V nich vznikajú pestré melodické celky, často s temnou, zlovestnou
pointou. Napríklad „Vidím karmínovú karmínu / tristotriatridsať útrob pre šijaciu
mašinu.“ (Fabry, 1935, s. 60).
Fabry tiež používa aj telesné obrazy,
slová pomenúvajúce časti tela, alebo celky, viažuce sa na telesný prejav človeka,
na utváranie eufonického ovzdušia vo svojich veršoch. Týmto spôsobom Fabry
stelesňuje, formuje tóny, rytmus, melódiu pomocou tela.
Somatické obrazy sú čiastočne tvorené
prostredníctvom tzv. psychického automatizmu, teda, zachytávajú podvedomie
lyrického subjektu, ale viac vychádzajú z melódie a zákona rytmu. Prostredníctvom
tela, automatizmu spojeného s realitou, vytvára autor jedinečné poetické
“halucinogénne“ pásma. Poézia prvej polovice 20. storočia, ale i automatické písanie,
využíva vo veľkej miere možnosti metafory.
Básnický prejav v zbierke R. Fabryho
obohacuje aj používanie somatických pomenovaní excentrickým spôsobom.
Excentrické neznamená, že je také narábanie slovami aj okamžite umelecké. V každom
prípade stelesnenie tónov u Fabryho je nekaždodenné a nekaždodenné je jedným z
prejavov umeleckého v poézii.
Zbierka Uťaté ruky sa neopiera len o
surrealistickú metódu písania veršov, lebo ju rozširuje o prvky symbolistického
prístupu. Aj tie však plnia funkciu ironického odkazu na dejiny poetiky, v
ktorej celé storočia dominoval rytmus racionality, cudzí pravdivému umeleckému impulzu,
pozorovanému z hľadiska moderny. Nová logika umeleckého diela sa vo Fabryho
zbierke postupne formuje, prichádza k modernému poetickému vnímaniu tela.
Hranice medzi objektívnym a subjektívnym sa posúvajú, svet ustálených štruktúr
sa transformuje na nereálnu skutočnosť, podobajúcu sa snu. Samozrejme, nejde
tu o únik z reality, motivovaný slabosťou autora konfrontovať sa so súčasnosťou,
ale o potrebu zmeniť poetiku na základe autentického opravdivého zážitku zo
skutočnosti. Potreba zažiť telo esteticky a autenticky v širšom kontexte prináša
aj nové výrazy, spojenia a melódie slov, ktoré rôznymi spôsobmi vychádzajú z
telesnej bytosti: „Oko plesnivé, trikolóra prsných rán“ (Fabry, 1935,
s. 25).
V novej poetike možno
nájsť tiež hybnú silu na zmenu reality vôbec, poslanie nového umenia. Nové
výrazy umelecké postupy mali ukázať schopnosť človeka transformovať svoj spoločenský
habitus .
...
Verše Rudolfa Fabryho
reflektujú tradičnú básnickú tvorbu, v ktorej panovala forma, technika písania
melodických veršov na základe prozodických vlastností slovenčiny. Absurditou
je, že nadrealisti sa nazdávali, že nové umelecké postupy sú demokratické,
prístupné pre širšiu čitateľskú verejnosť. Verili, že tvoria poéziu pre každého,
nie len pre spoločenskú elitu. Práve otvorenosť veršov a ich anarchia však
neumožňujú jednoduchú percepciu.
Na záver treba skonštatovať,
že verše Uťatých rúk ponúkajú takmer neobmedzené možnosti interpretácie
utvorené práve spomenutou demokratickou metódou automatickej fantázie. Prístup
k básňam zo zorného uhla konkretizácie motívov tela je len jedným z mnohých. Aj
napriek redukcii však model tela môže poukázať na niektoré širšie literárne
koordináty zbierky. Samozrejme, ak sa vyslobodí z mechanickej enumerácie
somatických jednotiek.
Vladimír Valihora, 3. ročník
Úryvok
zo seminárnej práce z Literatúry 1. polovice 20. storočia 1
Literatúra:
Fabry,
R.: Uťaté ruky. Bratislava: Náklad Aligátor, 1935. 64 s.
Fabry, R.: Odvíjanie času. Uťaté ruky; Vodné
hodiny, hodiny piesočné;
Ja
je niekto iný. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1972. 213 s.
Krasko,
I.: Nox et solitudo; Verše. Bratislava, Tatran 1975. 82 s.
No comments:
Post a Comment