Tajomstvo knižnice
v románe Meno ruže
Umberta Eca
Umberta Eca
Román
Umberta Eca Meno ruže obišiel celý svet. Táto historická detektívka,
teologický traktát, duchovný spis, filozofický román či kniha o knihách v sebe
ukrýva mnohé tajomstvá, podobne ako i knižnica, v ktorej sa odohráva zápletka
románu.
Počas celého pobytu protagonistov Viliama z Baskervillu
a Adsa, svojráznej dvojice pripomínajúcej doktora Watsona a Sherlocka Holmesa,
sa hľadá kniha, ktorá údajne odhalí príčinu vrážd. Kniha sa nachádza v knižnici,
veľkom labyrinte, v ktorom je veľmi zložité zorientovať sa. V tomto zmysle knižnicu
môžeme pochopiť ako múdrosť, túžbu po nej či samotnú knihu, ktorú Viliam hľadá,
ako vedomosti, ktoré mu pomôžu vyriešiť zločin. Knižnica je opradená magickou,
tajomnou symbolikou.
Hneď pri vstupe do kláštora si protagonisti všímajú
architektúru Budovy, v ktorej sa na najvyššom poschodí nachádza knižnica.
Celá oplýva tajomstvom, jej symbolika je spätá s posvätnosťou, spirituálnosťou.
Tá by mohla symbolizovať náš svet, v ktorom je vzdelanie, múdrosť, na najvyššej
úrovni, podobne ako knižnica bola na najvyššom poschodí Budovy.
Veľkým tajomstvom v diele je samotná knižnica.
Nachádza sa na najvyššom poschodí a vstup do nej je umožnený iba málokomu.
Vchod si knižnica bráni sama: „je nepreniknuteľná ako pravda, ktorú hostí,
úskočná ako lož, ktorú stráži, je duchovným labyrintom, ale je aj labyrintom
pozemským.“ (Eco, 1991, s. 20). Viliam a Adso po odhalení vchodu do knižnice
ju niekoľkokrát navštívia bez výsledku. Vedia, že hľadajú knihu, netušia však
presne, o aký text ide. Postupne odhaľujú, že knižnica je usporiadaná podľa
písmen. Každá miestnosť predstavuje jedno písmeno a tak pochopia, že z nich
musia utvoriť slová. Postavy odhalia, že knižnica je vytvorená a usporiadaná
podľa zemekruhu. Smer čítania názvov je zakaždým iný. Raz sa názvy čítajú iba
jedným smerom, inokedy odzadu dopredu, do kruhu a niekedy bolo jedno písmenko
súčasťou dvoch názvov. Pri rozlúštení hádanky však Viliam a Adso narazili na
mnohé prekážky, napríklad na zrkadlá, rozvrhnuté po miestnostiach tak, aby znetvorovali
výzor každého, kto na seba pozrie, alebo na knihy, ktoré, keď sa otvorili,
prach z nich omámil čitateľa. Aj cesta k múdrosti, ku ktorej sa dostaneme cez
tajomstvo kníh, je opradená mnohými prekážkami. Preto je tak veľa „povolaných,
ale málo vyvolených“.
Rovnako ťažká je aj cesta vzdelávania, cesta k poznaniu. Na rozdiel od
Ecových prekážok, ktoré čitateľ musí prekonať, aby sa dostal do cieľa knihy, do cieľa múdrosti v knihe života okrem trpezlivosti a vytrvalosti potrebujeme aj iné hodnoty.
Ktoré – to musí odhaliť každý jeden brodením sa labyrintom života.
Vchod do jednej miestnosti knižnice hľadali postavy najťažšie. Bola to
zamurovaná miestnosť Finis africae, do ktorej sa dalo vstúpiť až po objavení ďalšej
slovnej hry. Bola tam kniha, ktorú postavy hľadali: Aristotelova druhá kniha O
smiechu, pre ktorú zomierali všetky obete v opátstve. Jej strany boli potreté jedom a keď sa pri jej
listovaní čitateľ prstom
dotkol jazyka, aby si ovlažil prst na ľahšie listovanie, jed si sám vnášal do
tela, a to takým spôsobom, že ako rýchlo chcela obeť čítať, tak rýchlo aj
zomrela. Podobne to
máme aj s vedomosťami: ak niečo veľmi a okamžite chceme vedieť, môže nás to zabiť.
Jorge, ktorý bol príčinou všetkých obetí, stačil pred svojou smrťou
podpáliť knižnicu, miesto poznania, kde boli uschované poklady filozofie,
histórie a prírodných vied. Zhorela knižnica, no vedomosti, múdrosť a vášeň po
odhalení tajomstiev, ktoré skrývajú knihy, zostala.
Anna Margareta Valentová, 5. ročník
Eco, Umberto: Meno ruže. Bratislava: Tatran,
1991. 512 s.
Rovnako ťažká
je aj cesta vzdelávania, cesta k poznaniu. Na rozdiel od Ecových prekážok,
ktoré čitateľ musí prekonať, aby sa dostal do cieľa knihy, do cieľa múdrosti v
knihe života okrem trpezlivosti a vytrvalosti potrebujeme aj iné hodnoty. Ktoré
– to musí odhaliť každý jeden brodením sa labyrintom života.
No comments:
Post a Comment