CYKLUS ČO ČÍTAME: knihu Martina Kasardu
Posledná večera a
iné radosti
(Martin Kasarda: Posledná večera a
iné radosti. Bratislava: Marenčin PT, 2013. 125 s.)
Čítajú študenti prvého ročníka
Oddelenia slovakistiky
Kniha Posledná večera a iné
radosti od Martina Kasardu obsahuje sedem poviedok: (azda) Posledná
večera, ktorá bola prvý raz publikovaná v Kultúrnom živote v roku 1991, Botanika
betónu, Likvidátor, Ruka, Kliatba Jakuba Molnára, Piesočná
búrka a Neverte pravde.
Martin
Kasarda je slovenský spisovateľ, pochádzajúci z Košíc. Narodil sa 26. 7. 1968,
študoval na Pedagogickej fakulte v Nitre. Pracoval ako redaktor v Kultúrnom
živote a v denníku Národná obroda. V r. 1993 vydal bibliofíliu Rebeliáda. Svoju
prvú prozaickú knihu Dejiny menejcennosti publikoval o rok neskôr. Na
svoj prozaický debut spisovateľ nadviazal druhou knihou poviedok Polia (1999).
Vyvrcholením jeho doterajšej literárnovednej aktivity je publikácia Osamelí
bežci (1996). M. Kasarda pracoval vo viacerých redakciách v Bratislave a
učí na súkromnej univerzite masmediálnu komunikáciu. Vydal román O
rozmnožovaní a iných tažkostiach. Je aj spoluautorom a autorom viacerých
kníh z oblasti literárnej kritiky a masmediálnej komunikacie. Žije v
Bratislave.
V poviedke Likvidátor
sa objavujú dve hlavné postavy, ktoré navzájom vedú rozhovor. Sú to Peter
Lichý, obyčajný človek, a Gabriel Lejna, likvidátor, ktorý jedné ho dňa zazvoní u Lichého.
Postavy vnímame ako symbolické, zatiaľ čo spisovateľ realisticky opisuje
správanie celkom obyčajného človeka, ktorému sa stane niečo, na čo nebol
prichystaný, niečo, čo sa zrazu stane jeho realitou, o ktorej nikdy ani
nesníval. Autor tu zobrazuje situáciu človeka, ktorý sa nemôže vyhnúť svojmu
osudu, o ktorom nič netuší. Opisuje aj absurditu bytia a v celej poviedke
vytvára veľké napätie.
Danú
poviedku by som odporučila každému čitateľovi, lebo sa v nej medziiným hovorí
o tom, že každý deň musíme byť pripravení na neočakávané udalosti.
Nataša Hudecová
Poviedka Kliatba Jakuba
Molnára má napínavý dej, azda preto sa ľahko číta a rýchlo upúta čitateľovu
pozornosť. Vystupujú v nej dve postavy, symbolicky nazvané Kameraman a
Scenárista, ktorí na balkóne Kameramanovej rodinnej vily diskutujú a
premýšľajú o novom scenári. Autorov štýl písania poviedok je veľmi zaujímavý,
sčasti trilerový dej je popretkávaný čiernym humorom a mystikou. Odporúčam ju
čitateľom podobných preferencií.
Miroslav Šproch
Kniha Posledná večera a iné radosti obsahuje
sedem poviedok, každá z nich sa niečím líši. Všetky poviedky sa však vyznačujú
sarkastickým jazykom, iróniou a magickosťou.
Poviedka Ruka je
zaujímavá i tým, že jej dej je situovaný do Nového Sadu. V úvode sa objavujú
realistické motívy, ako je Petrovaradínska pevnosť, známe novosadské ulice Jovana
Jovanovića Zmaja, Mite Ružića, Svetozara Miletića či Lazu Telečkého a
Varadínsky most. Realita je však opradená mystickosťou, záhadnosťou, ktorá
často vyvoláva v čitateľovi strach. Postavy sú tiež symbolické, nemajú len
ľudské znaky, ale niektoré časti ich tiel sú zvieracie: ,,Pri bare postáva
kôň s ľudským telom a rozpráva sa s ozrutným jednookým kyklopom. Barmanom je
šesťruký človiečik s indickými črtami s neprítomným pohľadom. Žena pokrytá
perím na nohách pripomína pštrosa.“ (Kasarda, 2013, s. 70 – 71). Spisovateľ
poukazuje na fakt, že každý z nás vidí seba a iných ľudí iba z vonkajšej
strany, vidíme vlasy a gestá človeka, ale nevieme, čo sa v ňom ukrýva. Každý z
nás nosí akúsi masku, za ktorou sa skrýva niečo iné. Autor sa tu i pohráva s
postavami. Poukazuje, že aspoň v myšlienkach môžeme utiecť z reality a vojsť
do magického sveta. Aj keď osobne nemám takéto témy rada, podľa môjho názoru je
poviedka napísaná výborne, a tak by som ju rada odporučila všetkým čitateľom.
Želmíra Koláriková
Poviedka Neverte pravde nastoľuje
filozofické otázky vyplývajúce z viacerých autorových rozjímaní o súčasnosti a
z pozorovania správania sa ľudí. Napísaná je v tézach, pričom každá téza je
osobitná myšlienka, takže túto poviedku možno chápať ako súhrn kratších
výpovedí. To, čo je príznačné pre Kasardove prózy, je irónia, sarkazmus a
čierny humor. Kasarda čitateľovi kladie otázku, či si naozaj môže byť istý, že
niekomu na inom človekovi záleží alebo sa iba tvári, že je jeho priateľom.
Žijeme v dobe, keď je samozrejmou vecou byť pokrytcom, čo autor kritizuje.
Kasarda píše o lakomosti, o tom, ako skutočnosť berieme ako absolútnu pravdu,
neoverujúc si jednotlivosti. Pritom však súčasný človek musí všetko počuť a o
každom všetko vedieť. Poukazuje na fakt, že sme sa stali generáciou, ktorá
napodobňuje celebrity, a kamera sa stala súčasťou každodennosti a my sme
otrokmi techniky. Dokonca i v literatúre je hlavnou témou cudzoložstvo,
zatiaľ čo ostatné problémy, s ktorými človek zapasí, ľudí nebavia. Kasarda kritizuje
ego a pýta sa: „Má vaše ja nejakú funkciu?‟ (Kasarda, 2013, s. 111). Kasarda ironickým spôsobom stvárnil našu
realitu.
Tatiana
Barčikinová
Cyklus Čo
čítame vznikol na cvičeniach z Teórie literatúry 1.
No comments:
Post a Comment