Ontológia tela v poézii prvej polovice 20. storočia
Pokúsime sa vymedziť pojem tela v literárnom kontexte,
presnejšie v štruktúre umeleckého textu. Nejde
pritom o pokus utvoriť teóriu umeleckého, presnejšie
lyrického textu, ale skôr sa chceme zahrať a zatancovať
si s chladnými pojmami na pôde lyrického diela. Jedná sa
tu viac o cvičenie, svojráznu gymnastiku pojmovej aparatúry,
než o vážnejšiu literárnoteoretickú prácu.
Telo netreba chápať ako náhodný motív literárneho
diela. Vychádzame z toho, že telo je substanciálnym
pojmom v umení vôbec a poukazuje na vnútorné charakteristiky
umenia. Telo nie je iba príťažlivým objektom
umeleckej tvorby, témou pozoruhodnou samou o sebe,
so svojimi vizuálnymi vlastnosťami, svojou harmóniou
vyplývajúcou z rytmu protikladov častí a celku, svojím
pohybom, kontextom, v ktorom pôsobí atď. Expresivitu
estetického charakteru možno pozorovať aj v jeho funkcii
nositeľa imanentne ľudského, vnútorného, prejavujúceho
sa vonkajšími telesnými charakteristikami. Avšak
ani schopnosť prejaviť vnútorné nevyčerpáva definovanie
zložitého vzťahu literárnych pólov vnútorného a vonkajšieho
v telesnom bytí človeka. Vnútorný, psychický
svet nedokážeme mechanicky oddeliť od jeho telesného
prejavu a naopak, ľudské telo nemôžeme chápať mimo
významu, ktorý telo nadobúda v umeleckom texte. V poézii sa sémantika tela umiestňuje do širších kontextov,
ktoré neplnia bežnú komunikačnú funkciu. V tomto
zmysle časti tela nie sú organickými časťami organizmu,
ale sú niečo významovo vzdialené. Taktiež nemôžeme
povedať, že by básnik rytmickým používaním slov, ktoré
pomenúvajú nejakú, vnemom obsiahnutú realitu, vyjadroval
len svoju vnútornú intimitu. To by bolo banálne
zjednodušenie poslania básnika.
Umenie, a zvlášť umenie 20. storočia, venuje veľkú
časť energie definovaniu spoločenskej polohy umelca
a jeho diela. Treba doložiť, že pozitivizmus preceňuje vý-
znam spoločenského aspektu, ktorý je síce dôležitý pre
utváranie plnšieho kontextu, v ktorom vzniká umelecké
dielo, ale daný aspekt ešte nezaručuje estetickú hodnotu
diela.
Kategóriu tela v lyrickom texte považujeme za jeden
z dôležitých estetických mostov spájajúcich objektívnu
realitu s intimitou autora. Ono je estetická kategória obsahujúca
všetky svoje organické prejavy. Ono nefunguje
iba ako slovo alebo jeden jediný motív, ani ako mechanický
súčet jazykových prostriedkov pomenúvajúcich
časti tela, ale telo je totalita všetkých svojich metaforických,
rytmických i symbolických prejavov. Lyrický význam
tela spočíva v jeho schopnosti byť hranicou výrazu
a významu, vonkajším prejavom vnútorného, a hranica
ako taká vždy predstavuje napätie medzi dvomi svetmi
a umelecké dielo má funkciu prekonávania týchto hraníc.
Telo potom nie je iba slovom, ale je sprostredkovateľom vonkajšej skutočnosti, čo je zároveň najširší význam,
aký nadobúda v básnickom diele.
Ustálené frazeologické alebo „bežné“ spojenia súvisiace
s telom a ošúchané patetické pomenúvacie celky
(typu „bolestivé srdce“) treba odlíšiť od autentického
poetického prejavu vyjadreného slovom, ktoré označuje
určitú časť tela. Napríklad v básni Orgiast čierny a biely
objavujeme sémanticky originálne a vcelku esteticky
produktívne a zmyslov plné syntagmy ako „slnkom pokyprené
oči“ (Fabry, Uťaté ruky, 1935, s. 18) alebo v básni
Už je pozde... spojenie: „veľký mesiac, nemý, bledý,
obličaj sťa mŕtvoly“ (Krasko, Nox et solitudo, 1975, s. 16).
Telo možno chápať ako výraz napätia medzi vonkaj-
ším a vnútorným, lyrickým a epickým, subjektívnym
a objektívnym. V tomto prekonávaní posúvame hranicu
lyrického k epickému, osobného ku všeobecnému alebo
k spoločenskému, dejovému. Umenie verša sa preto
opiera o pojem tela, jeho schopnosť plniť expresívne
úlohy, cez množstvo somatických prvkov. Pomocou nich
sa básnik pohybuje medzi dvomi protikladnými svetmi,
pohybuje sa líniou tela, volí jazykové prostriedky, ktoré
označujú telesnú realitu k iným pojmom, z čoho vyplýva
autentický estetický zážitok vlastnej telesnosti a osobného,
psychického až neopakovateľného. Spojenie protikladných
tendencií až po nezrozumiteľnosť osobného
a vonkajšieho prírodno-spoločenského, v ktorom čitateľ
môže nájsť seba, je podstatnou umeleckou zložkou lyrického
textu, dokonca aj lyrizovanej epiky.
Na druhej strane telo vyjadruje senzibilitu básnika
pre spoločenský priestor, pričom táto senzibilita je ur-
čitým spôsobom umiestnená do historickej reality. Napríklad,
telo po hrôzach svetovej vojny, po masovej, až
technologickej deštrukcii života, nadobúda celkom iný
význam, než malo storočie pred ňou, alebo v romantizme
či klasicizme. Telo ako lyrický prostriedok sa mení
v závislosti od estetickej koncepcie a autorského gesta.
Napríklad v básňach R. Fabryho mysticky poukazuje na
deštruktívne sily človeka, kým v Smrekovej tvorbe oslavuje
životný impulz. V oboch prípadoch ide o reakciu na
dobový kontext a súvis daného motívu s otázkou slobody
v medzivojnovom období.
Spomínali sme spoločenský kontext, ale literárne
umenie a zvlášť poézia ľahko dokáže opustiť priamy telesný,
vnemový kontakt tela s vonkajším svetom a upriamiť
sa k predstavám vzdialeným od primárneho areálu
zmyslov. V podstate neexistujú brány na vyjadrovanie
postoja lyrického subjektu, tak sa aj telo alebo metafory,
výrazové prostriedky narábajúce s pomenovaniami tela
(v užšom zmysle), ako aj samotné telesné vnímanie prostredníctvom
poetického výrazu (v širšom zmysle), používajú ako nástroj opúšťania bezprostrednosti.
Napriek neobmedzeným možnostiam metafory sa
poetika nevyhnutne vracia k základnému kontaktu s realitou,
narába so somatickými slovami, akými sú oko, končatiny, chladné ruky (napríklad v Kraskovom cykle Nox et
solitudo) a podobne.
Telo ako motív otvára v básňach sféru intimity a zároveň
často približuje poetiku k erotickému, v niektorých
prípadoch k vulgárnemu pólu. Vulgárne obrazy nemusia
byť v umení neproduktívne, naopak, mnohí básnici prvej
polovice 20. storočia využívali erotizmus nielen so zámerom
šokovať, ale aj umelecky spracovať túto časť ľudskej
existencie.
Práve na tomto ostrí noža, medzi vulgárnym a estetickým,
sa často kolíše lyrický subjekt 20. storočia.
Možno konštatovať, že erotické prvky sa frekventovane
nevyskytujú v slovenskej poézii tohto obdobia. Avantgardní
básnici v Európe využívali vo svojich veršoch
prvky sexuality častejšie než ich kolegovia pod Tatrami.
Dôvody treba hľadať v dejinách literatúry, špecifických
podmienkach, v ktorých sa vyvíjala.
Krátke myšlienkové pátranie po literárnych kontextoch
tela možno uzavrieť konštatovaním, že telo je
umeleckým prostriedkom v zmysle pojmu, slova, metafory,
má zvláštne postavenie, odlišné od iných slov,
pojmov a metafor. Jeho pozícia vyplýva zo špecifického
postavenia ľudského tela ako hranice medzi vnútorným
a vonkajším, medzi psychikou a spoločensko-prírodným
svetom. Preto nie je div, že poézia v ňom často nachádzala spiritus movens.
Vladimír Valihora,
študent 4. ročníka
No comments:
Post a Comment