Edita Kmeťková
V nasledovnom úryvku zistíme, čo je
vlastne motivácia, prečo je najmä ona dôležitá pri osvojovaní vedomostí, učení
a akým spôsobom ju môžeme zlepšiť. Zistíme aj to, ako sa naši študenti motivujú.
Motivácia je psychologický proces,
aktivuje ľudské správanie, dáva mu účel a smer. Je to vlastne naša vnútorná
sila, ktorá nás ženie, aby sme uspokojili svoje potreby, vedie nás k
dosiahnutiu osobných a organizačných cieľov. Je to vlastne vnútorná pohnútka,
ktorá je sprevádzaná vlastnou vôľou, aby sa niečo dosiahlo. Je známe, že motivácia v značnej miere
ovplyvňuje výkon človeka. To znamená, že ľudia s podobnými schopnosťami nemusia
vždy podať podobný výkon. Tento rozdiel je podmienený práve motiváciou.
Motiváciu môžeme rozdeliť na
vonkajšiu a vnútornú.
·Vnútorná
motivácia –
človek vykonáva určitú činnosť len kvôli nej samej a
neočakáva
vonkajší podnet, ocenenie, pochvalu alebo inú odmenu. Napr. študent číta
knihu
pre potešenie z obsahu textu, učenie ho teší a výsledok ho uspokojuje.
Výskumy
ukázali, že študenti, u ktorých prevláda vnútorná motivácia k učeniu,
zvedavosť, záujem o učivo, dosiahnu lepšie výsledky, radi chodia na
prednášky a tešia sa na nové vedomosti. Takýto typ učenia je motivovaný záujmom
a zvedavosťou, snahou pracovať pre svoje vlastné uspokojenie, pracovať
samostatne a nezávisle.
·Vonkajšia
motivácia – situácia,
keď sa jednotlivec neučí z vlastného záujmu, ale pod vplyvom vonkajších
motivačných činiteľov. Toto správanie je vlastne nástrojom na dosiahnutie
nejakých vonkajších cieľov, napr. odmeny, dobrej známky, pochválenia, smeruje
tiež k uspokojeniu profesora alebo rodiča alebo k vyhnutiu sa trestu. A preto
študenti s prevládajúcou vonkajšou motiváciou prejavujú oveľa vyššiu mieru
napätia, menšie sebavedomie a nízku schopnosť vyrovnať sa s neúspechom.
Princípy
zvyšovania motivácie:
·študenti
potrebujú bezprostredne po svojom výkone dostať spätnú väzbu, pozitívne výkony
by mali byť upevňované, chyby eliminované.
·Študenti
by mali rozpoznať dlhodobejšie ciele, pri ktorých im vzdelávanie veľmi pomáha,
napr. učiť sa cudzí jazyk, aby sa jedného dňa mohli dorozumieť aj v cudzej
krajine.
·Profesor
by mal mať správny a empatický vzťah k študentom, spájať teóriu s praxou, nastoľovať
nové problémové situácie, vzbudiť u študentov záujem o učenie.
·Profesorova
práca by mala byť rôznorodá a pútavá.
·Používanie
tvorivejších úloh pri rozvíjaní nielen tvorivosti, ale aj samostatnosti a
motivácie. Motivačne pôsobí, keď si študent môže vybrať z rozlične náročných
úloh, čím sa poznáva aj „ašpiračná“ úroveň študenta, čiže to, na čo si trúfa a aké
má ambície.
·
Študenti by mali dostať priestor na sebavyjadrenie, skúmanie a poznávanie
svojej motivácie k činnosti, sledovať vnímanie príčiny svojho úspechu, resp.
neúspechu. Študenti by mali byť prostredníctvom učiteľa vedení k presvedčeniu,
že v ich vlastných rukách je to, aké výsledky dosahujú a ako sú úspešní.
·Správne
usmerňovaná práca s mimoškolskou literatúrou má veľký motivačný účinok. Zabezpečuje
spojenie školy so životom, vedie k neformálnemu učeniu, učí porovnávať názory.
·Zaradenie
takých úloh a cvičení, ktoré precvičujú myšlienky, ich rozmanitosť na dané
témy.
·Motiváciu
zvyšuje skupinová diskusia, hodnotenie riešenia a pod.
·Princíp
hľadania problémov – ich rozpoznanie vidieť svet kriticky, pestovanie
otvorenosti voči nedostatkom a problémom.
·Zvyšovanie motivácie závisí aj od vzťahov, ktoré sa vytvoria medzi profesorom a študentom, medzi študentmi navzájom.
·Profesor by mal na každej hodine pripraviť študentov na aktívne osvojovanie učiva a dbať o udržiavanie motivácie počas celej hodiny.
·Zvyšovanie motivácie závisí aj od vzťahov, ktoré sa vytvoria medzi profesorom a študentom, medzi študentmi navzájom.
·Profesor by mal na každej hodine pripraviť študentov na aktívne osvojovanie učiva a dbať o udržiavanie motivácie počas celej hodiny.
No comments:
Post a Comment