Svet podľa Marisie
Svetlana Žuchová: Obrazy zo života M. Bratislava: Marenčin PT, 2013
Život v nemocnici sa neriadi podľa bežných časových
zákonitostí. Spánok je luxus, ktorý si personál len má-
lokedy môže dovoliť. A ak sa aj niekomu podarí na chvíľu
si zdriemnuť, musí vstať v okamihu, keď mu zazvoní mobil.
Hodiny určené na prácu sa spájajú s časom na oddych. Minulosť
sa tu mieša s prítomnosťou a budúcnosť je tvorená
nekončiacim rozpisom denných či nočných služieb.
Marisia, protagonistka románu
Svetlany Žuchovej, Obrazy
zo života M., pracuje ako
zdravotná sestra. Odlišný režim v nemocnici prekonáva len
vďaka pravidlám, ktoré menia
neistú skutočnosť na stereotyp:
„Preto som si stanovila pravidlá,
aby sa zo služieb stala súčasť
života a nenarúšali tok času.
Z nepravidelnosti sa musela stať
súčasť vzorky.“ (s. 9). Marisiu
spoznávame prostredníctvom banálnych činností – Žuchovej
dôraz na detail postavu zreálňuje a približuje ju
recipientovi. Dozvieme sa napríklad, že čajové vrecúško
Marisia nikdy nevyberá z nápoja, že si radšej privstane,
akoby sa nemala osprchovať, alebo že vo voľnom čase
rada pláva či záhradníči.
Stereotypné činnosti sú pre Marisiu spôsobom, ako
sa konfrontovať s nepriaznivou realitou. Napätie v texte
je tvorené kontrastom vážneho a banálneho – tragika
sa často skrýva za všedné obrazy: „Behávať som začala
niekedy potom, čo zomrela mama.“ (s. 20) alebo: „V
deň, keď mama zomrela, som išla na kúpalisko.“ (s. 36).
Pesimizmus postavy sa strieda s jej úsilím o užívanie života.
Napriek tomu, že návod na dosiahnutie šťastia vidí
Marisia v spontánnosti a jednoduchosti, je pre ňu ťažké
vymaniť sa z materialisticky orientovanej spoločnosti:
„Stále sa nám niečo nepáčilo a pre niečo sme boli ne-
šťastní, neustále nás niečo znepokojovalo. Hoci možno
by bolo stačilo vykašľať sa na bankové konto a pracovné
povolenia a ísť v nedeľu na výlet.“ (s. 68).
Marisia nedokáže byť impulzívna. Vo svojom živote
potrebuje istoty viac ako čokoľvek iné. Má strach z neprijatia
komunitou, izolácie a prázdnoty. Stará sa o pacientov,
no so sebou má najviac problémov. Dospelosť
pre ňu predstavuje výzvu, ktorú vníma pri šoférovaní
auta či pri upratovaní. Svoj vzťah s Otom si uvedomuje
cez každodennú, opakujúcu sa skutočnosť: „Niekedy
sa síce zdráham nazývať našu dvojposteľ a stôl s dvoma
stoličkami domácnosťou, ale je zas pravda, že vlastníme
už aj vysávač a žehliacu dosku, takže sme, predsa len,
čímsi ako domácnosťou.“ (s. 55).
Napriek tomu, že Marisiine zápisky pripomínajú
denník, medzi čitateľom a hrdinkou románu sa postupne
formuje priepasť. Jednoduchosť textu je narúšaná
moralizovaním a častým citovaním univerzálnych právd,
napríklad: „Vtip na umieraní je však práve v tom, že život
ide ďalej. Pre umieranie sa zem krútiť neprestane.“
(s. 34) alebo: „Možno zlomy vidno až z odstupu. Aj zá-
hadné kruhy v obilí vidno len z vtáčej perspektívy.“ (s.
134). Didaktizmus textu potvrdzuje aj zvolené motto:
„One life. Live it well.“ (s. 3). Marisia chvíľami pôsobí ako
dievčatko, ktoré práve začalo objavovať svet. Sugestívnosť
obrazov sa neustálym vysvetľovaním oslabuje, až
stráca. Otázna je i autorkina práca s kompozíciou textu,
nachádzame tu veľa klišéovitých, sentimentálnych
a nadbytočných pasáží: „Keby boli keby, boli by sme
v nebi, mávli by ľudia rukou.“ (s. 28).
Svetlana Žuchová nedokázala udržať kvalitu svojho
textu na konštantnej úrovni. Zatiaľ čo prvá kapitola
percipienta príjemne prekvapí, po prečítaní posledných
stránok sa cítime ako hrdinka, ktorá sa plánuje zúčastniť
polmaratónu. Obrazy zo života M. tak možno prirovnať
k autu, ktoré za krátky čas dosiahne vysokú rýchlosť, no
po úvodnom nadšení jeho vodič zistí, že nemá dostatok
benzínu.
Jakub Souček
JAKUB SOUČEK vyštudoval slovenský jazyk a literatúru v kombinácii s anglickým jazykom a literatúrou na Univerzite Pavla
Jozefa Šafárika v Košiciach. V súčasnosti pokračuje v doktorandskom štúdiu v odbore literárna veda, v rámci čoho sa venuje
výskumu próz Edgara Allana Poa. Okrem toho sa zaujíma o súčasnú slovenskú literatúru, ktorú reflektuje v recenziách uverejňovaných v časopisoch RAK, Vlna a iných.
Text Jakuba Součka uvádzame ako prvú recenziu od študenta slovakistiky zo Slovenska, v ďalších číslach by sme s uvedenou
tendenciou chceli pokračovať.
No comments:
Post a Comment