Ročník 6. Číslo 11 –
12. Jún 2015. Zodpovedná redaktorka: doc. Dr. Marína
Šimáková Speváková. Autori textov: Martina Bartošová,
Anna Balážová, Milina Čiliaková, Jana Domoniová, Dragana
Đilasová, Aneta Lomenová, Jakub Souček, Vladimír Valihora,
Daniela Vujovićová, Daniela Ušiaková (študenti slovenského
jazyka a literatúry). Jazyková úprava textov: prof. PhDr.
Marta Součková, PhD. Grafická úprava: Jozef Tomáš,
študent 5. ročníka grafického inžinierstva a dizajnu na
Fakulte technických vied Univerzity v Novom Sade. Vydáva:
Filozofická fakulta Univerzity v Novom Sade, Oddelenie
slovakistiky. Za vydavateľa: prof. Dr. Ivana Živančevićová
Sekerušová, dekanka. Číslo uvádzame v elektronickej
podobe. Adresa redakcie: Oddelenie slovakistiky,
Dr. Zorana Đinđića 2, 21 000 Nový Sad.
E-mail: casopistraf@gmail.com.
Monday, 22 June 2015
Traf! Test
Pripravila: Martina Bartošová
Podčiarknuté konštrukcie nahraďte spisovnými výrazmi uvedenými v zátvorkách:
Keďže sa vyznám v tejto oblasti, mienim, že je stále nedostatočná spolupráca... (myslím si, zdá sa mi)
Ide o majetok, ktorý stváralo niekoľko generácií v jednej rodine. (budovalo, vytváralo)
Vo vojne maďarské vojsko zbúralo Nový Sad a mesto utratilo väčšinu obyvateľstva. (prišlo o, stratilo; ALE utratiť napr. psa)
Nech je povzbudením pre všetkých údov cirkvi, aby s radosťou vykonávali svoje povolanie. (členov)
Nový Sad v 60. rokoch 18. storočia počítal 8 000 obyvateľov. (mal)
Minulo sa nebezpečenstvo. (pominulo sa, je po nebezpečenstve)
Zákaz letenia. (lietania, letu)
Na tohtoročnej manifestácii sa zúčastnili mnohí známi spisovatelia zo zahraničia. (tohtoročnom podujatí, tohtoročnej akcii)
Slovenská klobása je známym petrovským brandom. (známou petrovskou značkou)
Navštívila som memoriálne strediská vo Vojvodine. (pamiatkové)
Máme v ekipe dvoch hercov. (v súbore, v tíme)
Pilne sa učíme pre blížiace sa skúšky. (usilovne, na skúšky)
Som umelecky naladený na fotografiu. (nadaný, orientovaný)
Moja každodenná relácia je Petrovec – Kulpín. (trasa; ALE relácia môže byť vysielanie v televízii)
Podčiarknuté konštrukcie nahraďte spisovnými výrazmi:
Celý čas ti chcem povedať, že si mi nejaká divná.
Ondrej sa zaoberá poľnohospodárskou prácou.
Mária sa v poslednom čase potiahla do seba. Dúfam, že ju to prejde...
Prečítal som si správu v novinách, že jeden pomerne mladý chlap utratil život tak, že namiesto vody popil ocot.
Mne je dôležité žiť zdravým životom. Preto sa snažím nevnášať do seba mastnú potravu a vyhýbať sa bublinkovým šťavám.
Veľkonočné aranžmány sa predávali na rozličných punktoch.
Písanie novinárskeho článku je často sprevádzané rozličnými ťažkosťami. Od novinára sa totiž vyžaduje, aby písal čo najrýchlejšie a čím kvalitnejšie.
Vyzerá, že je činnosť slovenskej mládeže veľmi rozprúdená.
Ako mladý som nemal možnosť školiť sa.
Akého si si vyvolila, takého si teraz maj!
Nevyslovene ma teší, že si si konečne našiel dobrú prácu, po akej si túžil.
Ozaj, je Anna krajšia v prírode alebo na televízii?
Je veľmi tvrdohlavý. Ani za svet neodstúpi od svojho zámeru.
O siedmej mi počína najobľúbenejšia emisia Hore-dolu.
Vedľa štúdií chodím na folklór. Mojou pohnútkou je stať sa tanečnicou.
Riešenia: Celý čas ti chcem povedať, že si nejaká divná. Ondrej sa zaoberá poľnohospodárstvom. poslednom čase uzavrela do seba. Dúfam, že ju to prejde... Mária sa v novinách, že jeden pomerne mladý chlap Prečítal som si správu v život tak, že namiesto vody vypil ocot. prišiel o Pre mňa je dôležité žiť zdravým životom. Preto sa snažím nekonzumovať mastnú potravu a vyhýbať sa sýteným nápojom. Veľkonočné ozdoby sa predávali na rozličných miestach. Písanie novinárskeho článku je často sprevádzané rozličnými ťažkosťami. Od novinára sa totiž vyžaduje písať čo najrýchlejšie a čo najkvalitnejšie. Zdá sa, že sa činnosť slovenskej mládeže veľmi rozprúdila. Ako mladý som nemal možnosť vzdelávať sa. Akého si si vybrala, takého si teraz maj! Nevýslovne ma teší, že si si konečne našiel dobrú prácu, po akej si túžil. Ozaj, je Anna krajšia naživo alebo v televízii? Je veľmi tvrdohlavý. Ani za svet sa nevzdáva svojho zámeru. . Hore-dolu siedmej začína moja najobľúbenejšia relácia O Okrem štúdií mám rada folklór. Mojou túžbou je stať sa tanečnicou.
Traf! Časť za celok
CYKLUS ČO ČÍTAME:
Agda Bavi Pain – More. Love. Čajky.
Disko disko disko
Príbeh textu A. B. Paina je vyrozprávaný
v 3. osobe jednotného čísla, prostredníctvom
pohľadu zvonka. Hlavnou
postavou poviedky je diskdžokej Serjoža, ktorý chce prezentovať americký štýl
života ako novinku v Dome pionierov,
vo svojom prostredí. Geňo je Serjožov
priateľ a pomáha mu prichystať techniku
a vinylové platne. Spolu so Serjožom
vyrobili guľu z vreckových zrkadielok
a črepov z malinovkových fliaš.
Dej Painovej prózy je situovaný
do Domu pionierov, pričom priestor tu
nehrá dôležitú úlohu, je uzavretý, čo pô-
sobí na dav, nie na hlavnú postavu.
Na začiatku textu sa Serjoža chystá
do Domu pionierov, upraví si vlasy, spevní ich šiltovkou
z benzínovej pumpy, oblečie si pásikavé tričko
a so sebou si berie dvojplatničkový varič, ktorý sa mu
páčil na platni diskdžokeja z televízie. Serjoža jazdí na
skejtborde, ktorý si vyrobil zo žehliacej dosky. Chystá
prekvapenie pre pionierov a mladých ľudí, aby zažili
niečo nové a moderné, zabavili sa v americkom štýle.
Nakoniec sa všetko končí katastrofálne, vinyl sa roztečie
z platní, prijemnú atmosféru
naruší agresivita davu, ktorý nará-
tor upokojí hrou na gitare.
V poviedke je badateľná gradácia: situácia sa zhoršuje a v závere
sa zase zlepší.
Serjoža je mladý muž, ktorý sa
chce ukázať pred ostatnými tým,
že prinesie niečo nové do nie celkom
vyvinutého kraja, kde vládne
socializmus a štýl života sa líši od
existencie vo vyvinutejšej západnej
spoločnosti. Spočiatku je Serjoža
nadšený z nového dobrodružstva,
ale situácia sa vyvinula inak, ako
očakával: keď sa platne začali topiť
a všade bol dym, vydesil sa, avšak uniknúť nemohol.
Na konci príbehu začína agresívny dav na hlavné
postavy útočiť. Narácia v 3. osobe j. č. sa mení na rozprávanie
v 1. os. j. č.: akoby narátor vystúpil z davu,
odhalil sa a príbeh subjektivizoval, podal z vlastného
uhla pohľadu.
Daniela Vujovićová,
študentka 1. ročníka
Traf! Časť za celok
CYKLUS ČO ČÍTAME: Vladimír Balla – Leptokaria
Infekcia
Autor využíva priame rozprávanie
v 1. osobe sg. Takýto tvar
narácie sa najčastejšie používa
vtedy, ak chce autor upútať čitateľa
a pohltiť ho svetom príbehu.
Narátor má zväčša vnútorný
pohľad na realitu a predstavuje
spojenie medzi čitateľom a samotným
dielom. Tento subjektívny
pohľad je neúplný, lebo čitateľ
dostáva poznatky iba na základe
videnia alebo pocitov narátora.
V danom zmysle aj v tomto diele
pochádzajú všetky naše poznatky
o deji práve od hlavného hrdinu,
ktorý hovorí o svojom vnímaní reality,
o tom, čo sa deje v jeho vnútri, umožňuje nám
nazrieť do jeho myšlienok, spôsobu rozmýšľania či
vnímania istých situácií.
Poviedka je napísaná v minulom čase. Takýmto
spôsobom autor dosiahol, že čitateľ vníma text
ako akýsi denník protagonistu, ktorý si pripomína,
čo všetko sa mu v minulosti stalo a čo ho dohnalo
práve do toho bodu, kde sa momentálne nachádza,
ale my sa o súčasnosti nedozvedáme nič. Autor necháva
prítomnosť a budúcnosť otvorenú, čím nám
umožňuje predpokladať, čo sa bude diať. Príbeh je
teda nedopovedaný a čitateľ si ho sám dotvára.
Zvláštne je, že sa v ani jednej časti prózy neuvádzajú
mená: nevieme, ako sa volá protagonista,
jeho kamaráti ani pomocníci. Myslím si, že keby
Balla použil propriá, svojím spôsobom by ohraničil
naše vnímanie, pravdepodobne by nám meno postavy
asociovalo určitú osobu z nášho života, t. j.
podvedome by sme viedli paralely medzi postavami
z diela a reálnymi osobnosťami. Keďže v poviedke
nie sú mená, môžeme jasnejšie a „objektívnejšie“ pozorovať jej hrdinov, bez predsudkov alebo
asociácií s vlastnou realitou. Druhým vysvetlením,
prečo autor nepoužil propriá, môže byť, že sú v diele
celkom nepodstatné.
Na začiatku prózy je priestor uzavretý, autor
opisuje dom, protagonista sa zbavuje nábytku. Samotná
uzavretosť miestnosti akoby zvyšovala šance
na tzv. infekciu. Hrdina pravdepodobne trpí depresiami,
ktoré sa v zatvorenom a stiesnenom priestore
zhoršujú. Preto protagonista
potrebuje vyhodiť veci, ale vlastní
démoni ho prenasledujú aj po ich
likvidácii. Hrdina akoby sa chcel
zbaviť minulosti, výčitiek svedomia,
negatívnych vlastností. Symbolicky
najprv vyhadzuje veci, neskôr
zoškrabuje omietku zo stien
a narobí v nich diery, až sa nakoniec
múry zrútia. Diery v múroch
a tenké steny obrazne zastupujú
psychické zdravie hlavnej postavy,
ktorá začne mať vidiny a pomaly
sa stráca vo vlastnom (ne)vedomí,
depresia ju postupne ovláda. Protagonista
si uvedomuje svoj negatívny
stav, a to ho znepokojuje, neustále prenasleduje
a privádza do šialenstva.
V celom príbehu objavujeme tenziu, mystickosť
a stupňovanie, ktoré vrcholí na konci diela, keď hrdina
opúšťa rodné mesto a vydáva sa na cestu, v úsilí
utiecť od samého seba a svojej minulosti. Stretne
cudzinca, ktorého vidí padať – tu autor znovu zobrazuje
silu, deformujúcu postavu, ale protagonista
ju nevidí: sú to cudzincovi démoni, ktorých dokáže
vidieť iba on sám, nakoniec ho tieto ničivé sily zahubia.
Hrdina sa pokúša predísť takémuto osudu, ale
nevieme, či ho smrť naozaj nezastihne.
V poviedke možno badať, že obe postavy sú
umelci, keďže nachádzajú v rôznych situáciách inšpiráciu, dokonca aj v odcudzení ľudí z mesta či ich
kamarátov. V texte sa spomína aj teatrálnosť a postava
hovorí o gotických vežiach, čo dokazuje jej záujem o umenie.
Protagonista sa v príbehu vyvíja: na začiatku textu
je prezentovaný ako človek, ktorý potrebuje zmeniť
iba prostredie, v ktorom žije, ale postupne, s pribúdajúcimi
obavami, stupňujúcou sa depresiou, sa
začína meniť. Postava už dokáže vidieť iba svoje
najhoršie vlastnosti a skutky, ktoré sa síce dlho
usiluje maskovať, avšak časom podľahne alkoholu,
bojuje so samým sebou, až napokon od seba uniká.
Jana Domoniová,
študentka 1. ročníka
Traf! Časť za celok
Svet podľa Marisie
Svetlana Žuchová: Obrazy zo života M. Bratislava: Marenčin PT, 2013

Marisia, protagonistka románu
Svetlany Žuchovej, Obrazy
zo života M., pracuje ako
zdravotná sestra. Odlišný režim v nemocnici prekonáva len
vďaka pravidlám, ktoré menia
neistú skutočnosť na stereotyp:
„Preto som si stanovila pravidlá,
aby sa zo služieb stala súčasť
života a nenarúšali tok času.
Z nepravidelnosti sa musela stať
súčasť vzorky.“ (s. 9). Marisiu
spoznávame prostredníctvom banálnych činností – Žuchovej
dôraz na detail postavu zreálňuje a približuje ju
recipientovi. Dozvieme sa napríklad, že čajové vrecúško
Marisia nikdy nevyberá z nápoja, že si radšej privstane,
akoby sa nemala osprchovať, alebo že vo voľnom čase
rada pláva či záhradníči.

Marisia nedokáže byť impulzívna. Vo svojom živote
potrebuje istoty viac ako čokoľvek iné. Má strach z neprijatia
komunitou, izolácie a prázdnoty. Stará sa o pacientov,
no so sebou má najviac problémov. Dospelosť
pre ňu predstavuje výzvu, ktorú vníma pri šoférovaní
auta či pri upratovaní. Svoj vzťah s Otom si uvedomuje
cez každodennú, opakujúcu sa skutočnosť: „Niekedy
sa síce zdráham nazývať našu dvojposteľ a stôl s dvoma
stoličkami domácnosťou, ale je zas pravda, že vlastníme
už aj vysávač a žehliacu dosku, takže sme, predsa len,
čímsi ako domácnosťou.“ (s. 55).
Napriek tomu, že Marisiine zápisky pripomínajú
denník, medzi čitateľom a hrdinkou románu sa postupne
formuje priepasť. Jednoduchosť textu je narúšaná
moralizovaním a častým citovaním univerzálnych právd,
napríklad: „Vtip na umieraní je však práve v tom, že život
ide ďalej. Pre umieranie sa zem krútiť neprestane.“
(s. 34) alebo: „Možno zlomy vidno až z odstupu. Aj zá-
hadné kruhy v obilí vidno len z vtáčej perspektívy.“ (s.
134). Didaktizmus textu potvrdzuje aj zvolené motto:
„One life. Live it well.“ (s. 3). Marisia chvíľami pôsobí ako
dievčatko, ktoré práve začalo objavovať svet. Sugestívnosť
obrazov sa neustálym vysvetľovaním oslabuje, až
stráca. Otázna je i autorkina práca s kompozíciou textu,
nachádzame tu veľa klišéovitých, sentimentálnych
a nadbytočných pasáží: „Keby boli keby, boli by sme
v nebi, mávli by ľudia rukou.“ (s. 28).
Svetlana Žuchová nedokázala udržať kvalitu svojho
textu na konštantnej úrovni. Zatiaľ čo prvá kapitola
percipienta príjemne prekvapí, po prečítaní posledných
stránok sa cítime ako hrdinka, ktorá sa plánuje zúčastniť
polmaratónu. Obrazy zo života M. tak možno prirovnať
k autu, ktoré za krátky čas dosiahne vysokú rýchlosť, no
po úvodnom nadšení jeho vodič zistí, že nemá dostatok
benzínu.
Jakub Souček
JAKUB SOUČEK vyštudoval slovenský jazyk a literatúru v kombinácii s anglickým jazykom a literatúrou na Univerzite Pavla
Jozefa Šafárika v Košiciach. V súčasnosti pokračuje v doktorandskom štúdiu v odbore literárna veda, v rámci čoho sa venuje
výskumu próz Edgara Allana Poa. Okrem toho sa zaujíma o súčasnú slovenskú literatúru, ktorú reflektuje v recenziách uverejňovaných v časopisoch RAK, Vlna a iných.
Text Jakuba Součka uvádzame ako prvú recenziu od študenta slovakistiky zo Slovenska, v ďalších číslach by sme s uvedenou
tendenciou chceli pokračovať.
Traf! Časť za celok
Všetko je jedno a jedno je všetko
Víťazoslav Hronec: Pán vzduchu a kráľov syn
Bratislava: Smena, 1993
Hroncova kniha Pán vzduchu a
kráľov syn je súčasťou trilógie, ktorú okrem nej tvorí zbierka
poviedok Prievan (1976) a román
Plný ponor (1999). Všetky tri knihy
spája autorovo sústredenie sa
na rodinu Lutrovcov, teda téma,
ktorá je v knihe, o ktorej je reč,
zastúpená, ale nie je ústredná.
S istotou sa však dá povedať, že
úvahy o osude, pominuteľnosti,
čase a o živote sú stredobodom
pozornosti autora, a všetky postavy
v knihe sú iba prostriedkom na
ich vyjadrenie. Niežeby sa autor
postavám nevenoval, ony majú
dôležité miesto a podstatnú rolu v jeho textoch.
Tvorené sú postmodernisticky, sú mystické, niekedy
bez mena, inokedy s menom, aby si čitateľ mohol
sám domyslieť, o koho ide, a náznakov je pomerne
veľa. Hroncovo dielo treba čítať pozorne,
nie preto, že by bolo náročné, ale aby nám neušlo
niečo, čo nám pomôže pri interpretácii každej ďalšej poviedky, keď si s prekvapením uvedomíme, že
čítame o postave z predošlej poviedky a ani o tom
nevieme. Asi aj preto nám pomôže index na konci
knihy, mapujúci chronologický sled životných údalostí
všetkých postáv, ktorý okrem zrejmej orientačnej
funkcie má aj funkciu postmodernistickú.
Zbierka obsahuje sedem poviedok, navonok
si možno všimnúť jej typické postmodernistické
znaky. Obsahuje obrázky s odkazmi i bez nich,
čarbaniny, faktografické údaje, čísla, dátumy atď.
Niektoré poviedky sú členené, napríklad Noc na
treťom poschodí je rozdelená na dve časti, ľavú a
pravú, na ľavej strane je jeden príbeh, na druhej
strane je príbeh v kurzíve, ktorý je viac vecný a
môže mýliť čitateľa. Vzniká napríklad otázka, či čí-
tať texty súbežne alebo najprv jeden,
potom druhý? Najviac zastú-
pené v knihe sú poznámky z fyziky,
vzťahujúce sa na postavu Marijana
Juričevića, ktorý má najdlhšie a
najpôsobivejšie úvahy o živote. Ak
sa nemýlim, práve takéto uvádzanie
vecných teórií o správaní telies,
atómov a pod. má za úlohu prehodnotiť
metafyzické a materiálne,
teda ľudské správanie a jestvovanie
oproti nadčasovému univerzu.
V poviedke Pred odchodom je zase
pozoruhodný postup spracovania
textu. V úvode autor zobrazuje
postavu (až do konca prózy nevieme,
o koho ide), ktorá leží v posteli vedľa ženy,
jeho manželky, nasleduje dialóg medzi ľuďmi, o
ktorých protagonista rozmýšla. Tieto osoby sú si
svojho postavenia vedomé, vedia, že sú len predstavou
v niečej hlave, ale to im neuberá na autenticite,
dokonca sa miestami zdá, akoby sa správali
nezávisle od ich „tvorcu“. Rozhovory ľudí a úvahy
hlavnej postavy sa striedajú a zároveň sa dopĺňajú.
Hroncov štýl v tejto knihe je, aj keď sa jedná
o vážne témy, príjemný a pôsobivý. Je plný inteligentných
viet, spomienky sú opísané veľmi živo,
a spôsob, akým sú postavy a ich životy pospájané,
síce vyznieva navonok povrchne, ale čím viac sa o
nich dozvedáme, tým viac sa nám zdajú komplikovanejšie
a zložitejšie. Výsledkom je dielo majstrovsky
premyslené. Ide o verný materiál svojho
času, typický postmodernistický text, z pera mimoriadneho
mysliteľa.
Dragana Đilasová,
študentka 5. ročníka
Traf! Pôvodná tvorba
Ontológia tela v poézii prvej polovice 20. storočia
Pokúsime sa vymedziť pojem tela v literárnom kontexte,
presnejšie v štruktúre umeleckého textu. Nejde
pritom o pokus utvoriť teóriu umeleckého, presnejšie
lyrického textu, ale skôr sa chceme zahrať a zatancovať
si s chladnými pojmami na pôde lyrického diela. Jedná sa
tu viac o cvičenie, svojráznu gymnastiku pojmovej aparatúry,
než o vážnejšiu literárnoteoretickú prácu.
Telo netreba chápať ako náhodný motív literárneho
diela. Vychádzame z toho, že telo je substanciálnym
pojmom v umení vôbec a poukazuje na vnútorné charakteristiky
umenia. Telo nie je iba príťažlivým objektom
umeleckej tvorby, témou pozoruhodnou samou o sebe,
so svojimi vizuálnymi vlastnosťami, svojou harmóniou
vyplývajúcou z rytmu protikladov častí a celku, svojím
pohybom, kontextom, v ktorom pôsobí atď. Expresivitu
estetického charakteru možno pozorovať aj v jeho funkcii
nositeľa imanentne ľudského, vnútorného, prejavujúceho
sa vonkajšími telesnými charakteristikami. Avšak
ani schopnosť prejaviť vnútorné nevyčerpáva definovanie
zložitého vzťahu literárnych pólov vnútorného a vonkajšieho
v telesnom bytí človeka. Vnútorný, psychický
svet nedokážeme mechanicky oddeliť od jeho telesného
prejavu a naopak, ľudské telo nemôžeme chápať mimo
významu, ktorý telo nadobúda v umeleckom texte. V poézii sa sémantika tela umiestňuje do širších kontextov,
ktoré neplnia bežnú komunikačnú funkciu. V tomto
zmysle časti tela nie sú organickými časťami organizmu,
ale sú niečo významovo vzdialené. Taktiež nemôžeme
povedať, že by básnik rytmickým používaním slov, ktoré
pomenúvajú nejakú, vnemom obsiahnutú realitu, vyjadroval
len svoju vnútornú intimitu. To by bolo banálne
zjednodušenie poslania básnika.
Umenie, a zvlášť umenie 20. storočia, venuje veľkú
časť energie definovaniu spoločenskej polohy umelca
a jeho diela. Treba doložiť, že pozitivizmus preceňuje vý-
znam spoločenského aspektu, ktorý je síce dôležitý pre
utváranie plnšieho kontextu, v ktorom vzniká umelecké
dielo, ale daný aspekt ešte nezaručuje estetickú hodnotu
diela.
Kategóriu tela v lyrickom texte považujeme za jeden
z dôležitých estetických mostov spájajúcich objektívnu
realitu s intimitou autora. Ono je estetická kategória obsahujúca
všetky svoje organické prejavy. Ono nefunguje
iba ako slovo alebo jeden jediný motív, ani ako mechanický
súčet jazykových prostriedkov pomenúvajúcich
časti tela, ale telo je totalita všetkých svojich metaforických,
rytmických i symbolických prejavov. Lyrický význam
tela spočíva v jeho schopnosti byť hranicou výrazu
a významu, vonkajším prejavom vnútorného, a hranica
ako taká vždy predstavuje napätie medzi dvomi svetmi
a umelecké dielo má funkciu prekonávania týchto hraníc.
Telo potom nie je iba slovom, ale je sprostredkovateľom vonkajšej skutočnosti, čo je zároveň najširší význam,
aký nadobúda v básnickom diele.
Ustálené frazeologické alebo „bežné“ spojenia súvisiace
s telom a ošúchané patetické pomenúvacie celky
(typu „bolestivé srdce“) treba odlíšiť od autentického
poetického prejavu vyjadreného slovom, ktoré označuje
určitú časť tela. Napríklad v básni Orgiast čierny a biely
objavujeme sémanticky originálne a vcelku esteticky
produktívne a zmyslov plné syntagmy ako „slnkom pokyprené
oči“ (Fabry, Uťaté ruky, 1935, s. 18) alebo v básni
Už je pozde... spojenie: „veľký mesiac, nemý, bledý,
obličaj sťa mŕtvoly“ (Krasko, Nox et solitudo, 1975, s. 16).
Telo možno chápať ako výraz napätia medzi vonkaj-
ším a vnútorným, lyrickým a epickým, subjektívnym
a objektívnym. V tomto prekonávaní posúvame hranicu
lyrického k epickému, osobného ku všeobecnému alebo
k spoločenskému, dejovému. Umenie verša sa preto
opiera o pojem tela, jeho schopnosť plniť expresívne
úlohy, cez množstvo somatických prvkov. Pomocou nich
sa básnik pohybuje medzi dvomi protikladnými svetmi,
pohybuje sa líniou tela, volí jazykové prostriedky, ktoré
označujú telesnú realitu k iným pojmom, z čoho vyplýva
autentický estetický zážitok vlastnej telesnosti a osobného,
psychického až neopakovateľného. Spojenie protikladných
tendencií až po nezrozumiteľnosť osobného
a vonkajšieho prírodno-spoločenského, v ktorom čitateľ
môže nájsť seba, je podstatnou umeleckou zložkou lyrického
textu, dokonca aj lyrizovanej epiky.
Na druhej strane telo vyjadruje senzibilitu básnika
pre spoločenský priestor, pričom táto senzibilita je ur-
čitým spôsobom umiestnená do historickej reality. Napríklad,
telo po hrôzach svetovej vojny, po masovej, až
technologickej deštrukcii života, nadobúda celkom iný
význam, než malo storočie pred ňou, alebo v romantizme
či klasicizme. Telo ako lyrický prostriedok sa mení
v závislosti od estetickej koncepcie a autorského gesta.
Napríklad v básňach R. Fabryho mysticky poukazuje na
deštruktívne sily človeka, kým v Smrekovej tvorbe oslavuje
životný impulz. V oboch prípadoch ide o reakciu na
dobový kontext a súvis daného motívu s otázkou slobody
v medzivojnovom období.
Spomínali sme spoločenský kontext, ale literárne
umenie a zvlášť poézia ľahko dokáže opustiť priamy telesný,
vnemový kontakt tela s vonkajším svetom a upriamiť
sa k predstavám vzdialeným od primárneho areálu
zmyslov. V podstate neexistujú brány na vyjadrovanie
postoja lyrického subjektu, tak sa aj telo alebo metafory,
výrazové prostriedky narábajúce s pomenovaniami tela
(v užšom zmysle), ako aj samotné telesné vnímanie prostredníctvom
poetického výrazu (v širšom zmysle), používajú ako nástroj opúšťania bezprostrednosti.
Napriek neobmedzeným možnostiam metafory sa
poetika nevyhnutne vracia k základnému kontaktu s realitou,
narába so somatickými slovami, akými sú oko, končatiny, chladné ruky (napríklad v Kraskovom cykle Nox et
solitudo) a podobne.
Telo ako motív otvára v básňach sféru intimity a zároveň
často približuje poetiku k erotickému, v niektorých
prípadoch k vulgárnemu pólu. Vulgárne obrazy nemusia
byť v umení neproduktívne, naopak, mnohí básnici prvej
polovice 20. storočia využívali erotizmus nielen so zámerom
šokovať, ale aj umelecky spracovať túto časť ľudskej
existencie.
Práve na tomto ostrí noža, medzi vulgárnym a estetickým,
sa často kolíše lyrický subjekt 20. storočia.
Možno konštatovať, že erotické prvky sa frekventovane
nevyskytujú v slovenskej poézii tohto obdobia. Avantgardní
básnici v Európe využívali vo svojich veršoch
prvky sexuality častejšie než ich kolegovia pod Tatrami.
Dôvody treba hľadať v dejinách literatúry, špecifických
podmienkach, v ktorých sa vyvíjala.
Krátke myšlienkové pátranie po literárnych kontextoch
tela možno uzavrieť konštatovaním, že telo je
umeleckým prostriedkom v zmysle pojmu, slova, metafory,
má zvláštne postavenie, odlišné od iných slov,
pojmov a metafor. Jeho pozícia vyplýva zo špecifického
postavenia ľudského tela ako hranice medzi vnútorným
a vonkajším, medzi psychikou a spoločensko-prírodným
svetom. Preto nie je div, že poézia v ňom často nachádzala spiritus movens.
Vladimír Valihora,
študent 4. ročníka
Subscribe to:
Posts (Atom)